www.idatallhed.blogg.se - Angel Wing Heart

Att skapa..

Inlägget publicerades den 2016-02-26 kl: 00:27:35
Kategori Dagboken, 2 kommentarer
Jag har alltid drömt om att bli bilmekaniker eller något där min pyssliga och konstnärliga sida får kika fram lite mer. En sak som verkligen vore roligt är att ha kunskap imon laser och vatten -skärning. Det är verkligen något som står på min "att göra innan jag dör -lista". Förstår ni så mycket man kan göra om man har den kunskapen och utrustningen som krävs. Hur man skulle kunna forma fram sitt eget hem och sånt.

Men har man då inte den möjligheten eller kunskapen själv, men man sitter inne på någon bra idé, då är de ju tur att det finns ställen som MälarLaser till exempel. Då har du ju i alla fall möjlighet att formge din egen tanke och idé.

Men att få lära mig detta vore faktiskt en dröm! Svetsa, forma, skära, skapa..
Jag kan verkligen se framför mig alla fina saker man kan göra. All inredning, möbler och till och med bildelar :) Har du provat detta någongång eller har du anlitat ett företag som detta för att skapa de du har i tanken? är du konstnärlig och gillar du att forma saker själv? Arbeta med händerna..

Om du fick möjlighet att skapa valfri sak på detta sätt, vad skulle det vara i så fall? Skulle du vilja skapa för egen användning eller skule du rent av skapa en produkt som du sedan ville sälja?

Intressant att höra era svar, så berätta gärna!

 

Dom finaste!

Inlägget publicerades den 2016-02-22 kl: 18:48:50
Kategori Dagboken, Vilja, Ebba och Thilia ♥, 2 kommentarer
Har varit hos min syster och ätit palt idag! Sååå gott :) men bäst av allt; jag fick spendera tid med mina syskonbarn som jag älskar mest i hela världen!
 
 
Vilken dag som helst under de kommande 4 veckorna så kommer min systers tredje lilla tös, från magen, att titta ut i världen! Som jag längtar :)

Dags för besiktning på bilen snart!

Inlägget publicerades den 2016-02-19 kl: 18:31:32
Kategori Dagboken, 0 kommentarer
Snart är de dags för besiktning av vår bil igen! Men det är inget som oroar mig något särskilt. Vi kollar alltid igenom bilen med jämna mellanrum och har ärför ganska så bra koll på när/om de är något fel på bilen. Och som tur är så har vi också tillgång till verkstad för att fixa med bilen själva då min "svärfar" har egen verkstad.

Värre är de för min kompis som har haft massor med problem på sin bil på sista tiden. Allt från klima-anläggningen till handbromsvajern, bromsoket på höger sida och båda bromsklossarna bak. Så de blir att byta klima-displayen och de övriga delarna. De här med att displayer i instrumentbrädan och sådant går sönder är ju dessvärre inget ovanligt fel. Och då är de ju bra att de finns företag som till exempel digasoft, där du kan reparera din instrumentbräda och hastighetsmätare!

Jag har nog haft tur på den fronten, för vi har nog aldrig haft problem med varken hastighetsmätare eller instrumentpanelen i över huvud taget. Då har vi ändå ägt ett flertal bilar! Däremot så hade vi desto större problem med vår renault laguna som behövde kamremsbyte och massa annat som drog iväg för mycket i kostnd. I övrigt så hade den bilen verkligen varit perfekt. Det enda fel vi någonsin fick blev alldeles för kostsamt och allt kom på en gång :(

 


Att tänka energisnålt eller inte?

Inlägget publicerades den 2016-02-15 kl: 10:21:52
Kategori Dagboken, 1 kommentarer
Där jag bor ingår både värme, vatten och el i hyran, vilket gör att man också blir mindre eftertänksam och slarvig. Man låter datorer och lampor stå och gå dygnet runt utan minsta tanke på att de drar iväg med elförbrukningen. Om man skulle bo i ett lägenhetshus där elen ingår, och alla skulle slarva och inte tänka sig för.. Då skulle troligtvis hyran öka till slut, eller elen bli separat.

Ibland så slår mig tanken på hur mycket man slarvar eller skiter i elförbrukningen bara för att de ingår i hyran redan. Det får mig att tänka på hur icke miljövänlig man är, och det får mig att fundera på varför man inte tänker sig för mer. Det får mig också att tänka på att brandrisken faktiskt ökar när lampor och diverse el-prylar bara står och går. Dag som natt..

Var hos mamma här om dagen. Medans jag var där så var det en man där som gick igenom massa saker om brandsäkerhet. Då kom detta på tal och sedn dess har jag tänkt på detta ännumer.

franskabukten är ett företag med fokus på energisparande och miljöfrågor. Skulle dom göra en fastighetsbesiktning hos oss så skulle nog "domen" bli; Katastrofal energiförbrukning med minus på skalan av miljövänlighet.

Tänker du på din elförbrukning och på miljön när du väljer glödlampor och sådant? Är du bra på att slå av dator och andra saker hemma när du inte använder de?

 

Fick en så fin present

Inlägget publicerades den 2016-02-11 kl: 18:44:44
Kategori Dagboken, Vilja, Ebba och Thilia ♥, 2 kommentarer
Har precis varit hos min mamma och ätit middag. Hemmagjorda köttbullar! Syrran, Tommy och barnen var också där. Fick en så fin present av mina älskade systerdöttrar. Ett fint kort och två fina ljusstakar. 
 
Mina älskade trollungar. Blir så glad av att dom finns och förgyller mitt liv. Varje dag är värd så mycket när man har två så fina busungar att älska. Och snart kommer deras lillesyster till världen och jag får bli en lyckligt lottad moster igen <3
 
 

Äntligen kom mina pennor :)

Inlägget publicerades den 2016-02-10 kl: 20:43:00
Kategori Dagboken, Målarböcker för vuxna, 1 kommentarer
Beställde metallicpennor, 12 färger, vid nyår.. och igår kom dom äntligen. Beställde dom på wish för 42kr!
 
Provade genast måla lite med dom. Ska prova alla färger mer sen. Men provade i alla fall att måla en bil (inte klar än).. 
 
Gillar pennorna skarpt! Ger din färg och behövde knappt något tryck alls för att bli ordentligt med färg.
 
 

Biltvätt skulle behövas ;)

Inlägget publicerades den 2016-02-08 kl: 14:09:03
Kategori Dagboken, 0 kommentarer
Jag och Lennart skulle verkligen behöva städa bilen. Det var ett bra tag sen sist.. men årstiden gör ju att msn inte i första tager orkar ta tag i bilstäd. 
 
Jag vet inte riktigt när vi gjorde de sist. Vi har faktiskt aldrig kört vår bil igenom en biltvätt, utan jag har alltid tvättat den själv. Men till sommaren ska jag faktiskt köra igenom bilen i ett tvättprogram, jag har alltid viljat sitta i bilen och se inifrån hur häftigt de är när de stora borstarna smattrar mot rutan.
 
Hur ofta kör du din bil igenom en biltvätt? Eller tvättar du alltid bilen själv? Hur ofta städar du bilen invändigt,. Riktigt ordentligt?
 
Till er som bor i Göteborg kan jag tipsa om tidecar som är Sveriges största tvättcenter för din bil :) där kan du välja olika recond-program för även invändig tvätt/städ i din bil :)
 
Men till våren ska jag i alla fall göra ett rejält ryck med städning invändigt i bilen, och se till att den skiner som om den vore ny invändigt :) sen till sommaren blir det att för första gången någonsin köra den igenom en riktig biltvätt så den skiner som nytt även utvändigt! *längtar* vill ju se detta inifrån bilen.. hehe
 
 

"det finns alltid någonn som har det värre"

Inlägget publicerades den 2016-02-04 kl: 13:20:00
Kategori Dagboken, 1 kommentarer
Jag tror att nästan alla har fått höra den meningen av någon. Men de är en sak jag alrig kan förstå! Ja, jag förstår att det allti finns värre saker, men de jag inte förstår är varför man alltid ska tänka bort det som gör ont i ens eget liv, bara för att de finns någon som har det värre. Jag förstår inte varför man ständigt ska tvingas minimera de man känner för att andra kan ha de värre?


Aldrig blir man ifrågasatt om man är glad, eller brukar du få höra de då också? "äh, de finns alltid någon som är gladare!".. nej, jag har i alla fall aldrig behövt höra den meningen. Aldrig behöver jag täcka över det som är bra, aldrig behöver man tänka bort glada känslor.. Varför ska de då vara så jävla självklart att "det finns dom som har det värre" ska vara ett livsmotto när man känner sig lessen?

Jag har tänkt på det många gånger. Jag anser att man har rätt till att må dåligt också. Oavsett om det värsta du varit med om kanske till synes är "mildare" än de någon annan upplev, så är den värsta känslan för dig alltid den värsta du känt, på så sätt är fortfarande din värsta känsla jämförbar med den värsta känslan för någon som kanske varit med om mer.

i sluänden så kommer man ändå aldrig kunna refrera till mer än de värsta man själv har upplevt, Men kan förstå att värre saker finns, man kan tänka sig in i det.. men man kan aldrig VETA eller påriktigt förstå en värre känsla än den värsta man själv haft. 

Jag begriper inte varför man ständigt ska behöva stöta undan de, bara för att andra är med om andra saker. Att sörja, må dåligt eller leva i sin värsta känsla kan till och med vara nyttigt ibland. om man aldrig mår dåligt så vet man adrig exakt hur lyckan känns heller.

Att må dåligt är en del av livet. De är en del av den vi är, en del av processen som skapar den människan du blir och den människa du är. Att ständigt må dåligt är givetvis inte bra, men att aldrig göra det är inte heller bra.

Om man ständigt ska bagatellisera sina känslor så blir man ju sluten i sig själv. Man slutar vara den man är för att man ständigt tvingas hålla in de man känner. Man förlorar utrymme för utveckling i sig sjäv om man akdrig får lufta sitt inre. Att säga till den som har de jobbigt att "de finns dom som har de värre", är ungefär som att säga att dom inte har rätt att känna så, dom är dålig som känner så!

Sluta minimera och bagatelisera andras känslor, var istället där, lyssna och hjälp dom att känna en bra känsla! Ett blåmäre försvinner inte om du täcker över det, de försvinner om du ger det tiden att läka ut.

hur som helst så kan ingen VETA någon värre känsla än den värsta, likväl som ingen kan VETA hur de känns att känna något bättre än de bästa du känt. Så att leva efter mottot att de fins värre kommer bara orsaka att du tillslut tillåter dig själv att minimeras. Det värsta för dig är fortfarande de värsta - den känslan har du rätt att uttrycka. Det bäta för dig är fortfarande de bästa - den känslan har du rätt att ha. oavsett om någon annan kanske upplevt mer att glädjas åt till synes. Den bästa känslan du vet, den är din, och den är minst ika viktig som någon annans! <3

Att tänka på andra är bra, men att begrava sina känslor för att man inte tror sig ha rätt till dom för att andra har större rätt att må bra eller dåligt: Det är inte bra!

Alla känslor är således viktiga känslor! Alla känslor är på något sätt bra!
DU ÄR BRA!
 
Att tänka på, och uttrycka, dina egna känslor och inte alltid ta hänsyn till alla värre saker i världen - de gör inte dig till en sämre människa .. om du inte tar hänsyn till ditt eget känslomässiga liv, vem ska då göra de i en värld där "det alltid finna dom som har de värre"

 

"Den speciella vackra stenen" - Ebba

Inlägget publicerades den 2016-02-04 kl: 10:39:00
Kategori Dagboken, Vilja, Ebba och Thilia ♥, 0 kommentarer
Alla som känner mig sedan jag var liten vet att jag ALLTID har haft behov av att hålla mina händer sysselsatta med något och jag kan nog inte ens räkna till hur många grejer som mina fingar råkat pilla sönder helt utan att jag tänkt på det.

Jag kommer ihåg när jag var 16 år och satt hemma hos jenny och vi pratade om allt möjligt. Hon säger "Ida.. pilla inte sönder den där pennan bara. De är en sån där dyr specialpenna som Wiffe fått från jobbet i gåva"

Då kom jag på att jag satt och pillade på den, innan hade jag ingen som helst tanke på de, de bara är sånt jag gör omedvetet många gånger. Jag la ifrån mig pennan och 3 minuter senare så har jag lika förbannat tagit upp den och råkat böja av flärpen! 

Hur som helst så var jag hos mamma i Tisdags. Jag var där och åt middag tillsammans med Syrran, brorsan och syrrans barn. När Ebba och Vilja (syrrans barn) kom dit så kom Ebba fram till mig ich gav mig en sten "den är till dig moster-Ida. Jag har gjort den!". Givetvis så tackade jag henne och talade om vilken otroligt vacker sten det var.

Tänk att sten som hon målat lite på kan kännas så speciell! Men men de mest speciella med att få saker av dom är att känslan som uppstår när man vet att dom suttit och skapat med mig i åtanke är så speciell. Man vet att där har dom suttit och tänkt på "sin moster-Ida" och då lagt ner både kärlek och tid på att göra något för mig, just bara mig! Och hur vackert är inte de?

För mig skulle vad som helst kunna bli vackert när jag faktiskt vet att dom gjort de av ren och fin kärlek. Dom älskar mig och jag älskar dom. Kärleken till mins syskonbarn är, för mig, det absolut finaste som finns. Jag har ALDRIG upplevt en kärlek så stark som den jag upplever för mina systerdöttrar. Och eftersom jag inte kan få egna barn så blir dom de närmaste mitt eget jag kommer. För mig är dom det absolut finaste och mest älskavärda som existerar. Utan dom vore jag inte jag! Utan dom skulle inget vara lika vackert..

Sen jag fick mina syskonbarn så har mitt liv förändrats till något så mycket större. Mitt liv har berikats med något så mycket mer. Hela jag har blivit laddad av kärlek som inte kan hittas någon annanstans. Att man kan älska någon så mycket så de gör ont.. de var nog bara ett talesätt i mina öron tills den dagen jag blev moster och verkligen kände det i mitt hjärta också.

Är de så här de känns att älska som moster - så kan man nog inte en föreställa sig hur det är att vara mamma.

Att leva ett liv utan egena barn känns faktiskt inte längre som en sorg, jag har min systers barn och kärleken från dom. Att jag inte får egna barn gör bara att Vilja, Ebba (och den lilla tösen som är på väg) får en moster som kan vara mycket mer moster till dom. En moster som inte älskar nånting i världshistorien mer än dom.

För mina syskonbarn skulle jag offra mitt liv, och de är med handen på hjärtat! ALLT skulle jag offra för att veta att dom får de bra.. ALLT!

igår när vi skulle hem från mamma så säger Ebba "åh nej moster-Ida, du får inte glömma den speciella vackra stenen!" och självklart så skulle jag inte göra det! Men vet ni vad som är så fantastiskt: De är att den där stenen verkligen är speciell. Inte bara för att Ebba skapat den med kärlek, utan även för att den är i EXAKT rätt form för min hand.

Som jag nämde förut så har jag alltid haft behov av att pilla på saker. men utöver det så har jag hela mitt liv varit nagelbitare också. Jag har aldrig hållt mig mer än två veckor förutsom dom två veckorna jag höll upp för en vadslagning. Det var sååå svårt - men de gick!

Nu har jag slutat bita på naglarna och har inte gjort det sedan två veckor före julafton. Detta ökar mitt "pilla-på-allt-missbruk". Ser jag en film så sitter jag i regel med fingrarna i mun. biter av naglarna utan att tänka på det. Men för att undvika de så måste jag hitta nått annat att sysselsätta händerna med, och har jag inte nånting som är i rätt behagliga form eller storlek så ger jag upp och pillar på något annat eller så åker fingrarna i munnen.. Får helatiden påminna mig själv "NEJ IDA, INTE BITA"

Att bita på naglarna är något jag alltid gjort om jag är lessen, stressad, rastlös, koncentrerad, orolig... Ja, vid mer intensiva känslor. Så de är mer eller mindre en naturlig instingt. Men jag måste säga att denna sten jag fick av Ebba, den är så len och den är i så bra form så med den i handen håller jag fingrarna helt bota från mun och andra saker som riskerar att gå sönder. Satt 2,5 timme och såg film igår utan att en enda gång klösa vid mina nagelband eller sätta fingrar i munnen.

utöver det så minskar de på stress eller när jag får andra känslosvall.
Så för att citera Ebba "den speciella vackra stenen" är faktikt just exakt vad de är. Den är speciell för att den faktiskt fyller en viktig funktion för mig också. Rena rama hälsokuren! Så istället för att bli liggandes någonstans så har jag den i  handen mest helatiden :)
 

Tack älskade trollunge för den fina stenen <3

 



Mitt fina väggord :)

Inlägget publicerades den 2016-02-03 kl: 09:37:00
Kategori Dagboken, Min man ♥, Pyssel & Inspirtion, 0 kommentarer
Älskar verkligen mitt (vårat) fina väggord i sovrummet <3 det blev dock liiite snett på understa raden, men de är okej.. första gången jag satte upp ett sånt :)
 
 

Ung och bortskämd

Inlägget publicerades den 2016-02-03 kl: 06:08:00
Kategori Dagboken, 0 kommentarer
Har just sett första avsnittet av realityserien "ung och bortskämd" som hade säsongspremiär på TV3 igår. 
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Kan man verkligen vara så korkad i den åldern så man på riktigt inte vet hur man vecklar ut ett kaffefilter, öppnar en burk majs (som dessutom har en flärp, så som drickor har) eller att man för en sekund måste fundera över om kossor har mjöl i mjölken dom producerar ?
 
Har man som förälder låtit sina barn bli så här, då har man inte gjort set allt för bra kan jag tycka.
 
"Jag gör allt för min dotter/son för att jag älskar h*n och är så rädd om h*n. Jag vill bara allt väl!"
 
Men att ständigt hålla sina barn ifrån ansvar gör ju allt annat än att hjälpa dom eller göra dom en tjänst. Dom tappar ju förmåga att agera i samhället, tappar delar av sin medmänskliga förmåga att se andras behov. Dom tappar värdet av pengar och blir så fäst vid ytlighet. Det skapar egoism i större utsträckning och framförallt så kommer allt ikapp dom. Förr eller senare så slår en blixt ner och raserar deras fejkade värld där "dom själv är allt och viktigast" för att verkligheten plötsligt kommit ikapp. Dom ska då helt plötsligt behöva lära sig allt som dom fått serverat för sig hela livet. Dom blir stressad av det, dom klarar inte av saker som är så självklara för andra. Dom får svårigheter att förstå jobb, skatter, räkningar, handling och allt som hör vardagen till.. en förvirring som troligtvis skapar depression och så vidare.
 
Att påstå att man låter barnet bestämma allt hemma, eller att man inte alls ser problemet i att skämma bort sina barn för mycket, för att man vill dom de bästa och allt väl, de är enligt mig väldigt naivt. 
 
Att skämma bort sina barn så dom får sociala problem är deffernetivt ingen merit.  Barnen har mer nytta av att ta ansvar för saker än vad dom har av att slippa undan allt som är minsta lilla tråkigt.
 
Skulle kunna skriva mycket mer i ämnet, men de orkar jag inte nu.
 
Tror du att programmet är uppgjort eller tror du att dessa 8 deltagare i "ung och bortskämd" på riktigt är så korkade, barnsliga och egoistiska som dom verkar?
 
Jag tror att de är uppgjort en del, att de är lite överdrivet.. för jag har verkligen svårt att föreställa mig hur man på riktigt kan vara 20 år gammal och inre veta hur man öppnar en burk majs. Jag är väldigt skeptisk till att man som 22 åring aldrig klippt naglar själv -mamma för det åt mig..
 

Eget företag och dess ekonomi

Inlägget publicerades den 2016-02-03 kl: 00:46:28
Kategori Dagboken, 0 kommentarer
Jag vet inte hur många gånger i mitt liv som jag behövt något som inte finns på marknaden. När man mitt i sin vardag av en eller annan orsak kommer på tanken "Åh så mycket lättare detta vore om man hade haft någon typ av ...."

..Ja ni fårstår ju säkert vad jag menar, alla har väl kanske slagits av tanken på diverse produkter som man borde utveckla eller rent av tillverka och uppfinna själv. Det tråkiga är ju att man sällan kommer på i efterhand vad de var man hade i tanken just då. Mabn vet att man fått tanken "en sån borde man tillverka.." bara de att man sällan minns när man tänkte det eller i över huvud tagt vad "en sån" menades. Igenkänningsfaktor?

Jag tänker i alla fall ofta på saker som borde finnas, men glömmer så klart också de mesta (de riktigt bra har man lagrat i minnet).. Men när man plötsligt hamnar i en livssituation där vardagen plötsligt föränras, som den gjort för mig i och med mina besvär gällande balans och gång m.m; DÅ SER MAN PLÖTSLIGT ALLT MED NYA ÖGON!..

..Plötsligt ser man behovet av saker som faktiskt inte finns att köpa än, eller om de finns så är det svinigt dyrt. Man ser plötsligt alla sånna där saker som man som "helt frisk" bara tar för givet, men man som rörelsehindrad knappt kan utföra alls.

Det finns multum med saker som jag verkligen skulle vilja utveckla inom smarta saker och lösningar på vardagliga problem. Det finns massor med behov av att utveckla många befintliga produkter och det finns stort behov av att tillverka en del helt nya saker. Det finns dessutom ett behov av hjälpmedel och smarta saker till ett BRA PRIS då de mesta kostar alldeles för mycket.

Så, OM du skulle tillverka en produkt, och sedan ville starta ett företag för att sälja din produkt, dina tjänster eller vad ditt företag nu skulle rikta sig till; Skulle du då välja att ta hjälp av ett företag som erbjuder ekonomisk rådgivning, redovisning och hjälper dig med sådant? Till exempel som fortner.se?

Det vill säga; Ta hjälp för att öka förutsättningarna för att ditt företag ska gå med god vinst och bra ekonomi. Lägga upp planer och få översikt? Detta är en del av de tjänster som just Fortner erbjuder:

Vad ser du för fördelar med att ta denna hjälp för den ekonomiska biten, om du föreställer dig att du ska starta något eget? Har du eventuellt eget redan och har denna typ av hjälp, eller går du kanske i tankarna på detta? 

Om du startade eget, vad skulle de vara då, med inriktning på vilken målgrupp? Berätta gärna lite :)